Læbe

Hvad skal jeg være opmærksom på inden operationen?

Vi anbefaler, at du har læst informationerne her på hjemmesiden inden forundersøgelsen. Skulle du have spørgsmål, kan du skrive dem ned, mens du læser og medbringe dem ved forundersøgelsen.

Til forundersøgelsen har du ret til en bisidder. På den måde sikrer du, at du ikke overhører vigtige informationer, som du får i forbindelse med forundersøgelsen.

Hvad sker der til forundersøgelsen?

Forundersøgelsen starter med, at du taler med plastikkirurgen om eventuelle ønsker du har omkring indgrebet. her findes vi også frem til om operationen skal foretages i lokalbedøvelse eller i fuld bedøvelse. Efterfølgende, vil du blive undersøgt, så det kan afgøres, hvilken behandling, der vil give de bedste resultater. Når dette er bestemt, vil du blive informeret om forløbet fra før til efter operationen. Du får en betænkningstid på mindst 1 uge, efter forundersøgelsen, før den endelige aftale om operationen blive gældende.

Hvordan skal jeg forberede mig til operationen?

Før operationen er forberedelsen vigtig, for at du opnår det bedst mulige resultat. Din vægt skal helst ligge med et BMI på 25. Du må ikke ryge minimum 4 uger før din operationen, da det kan skyldes en af de største faktorer til komplikationer der kan føre til dødt væv og infektioner.

Efter operationen må du ikke ryge før efter der er gået 4 uger, da huden skal nå at hele.

Du skal være opmærksom på, at nogle typer præparater af medicin kan komplicere operationen og medføre blødningsproblemer. I forbindelse med forundersøgelsen, skal du konsulteres af en speciallæge om, hvordan du skal tage din medicin før, under og efter operationen.

Hvis du skal i fuld bedøvelse: Det er vigtigt at du møder fastende på klinikken på operationsdagen. Du må ikke drikke alkohol efter kl. 20 dagen inden. 6 timer før operationen må du ikke spise eller drikke. Det skal pointeres, at du gerne må fortsætte med at drikke vand eller anden sukkerholdige læskedrik, fx æblejuice eller iste, indtil 2 timer før operationen. De sidste 2 timer før operationen må du intet indtage.

Hvad sker der efter operationen?

Det første døgn anbefaler vi, at du køler området 10-15 minutter af gangen med 1 times mellemrum. Det kan være med kølemaske eller fx frosne ærter i et klæde. Du bør ligeledes spise og drikke koldt/tempereret. Lokalbedøvelsen virker i et par timer efter indgrebet og
man har har derfor sjældent meget ondt. Hvis operationen er foretaget i lokalbedøvelse er man som regel frisk nok til at komme hjem ca 30 minutter efter.

Hvordan skal jeg håndtere smerter?

Du får en smerteplan med hjem som instruerer dig i hvilken og hvor meget smertestillende medicin du skal tage. Vi giver medicin med til de første par dage, hvilket som regel er nok. Såfremt du har behov for yderligere smertestillende, kan vi udstede en recept, som kan benyttes på alle apoteker.

Kontrol, trådfjernelse og plaster?

Du møder til kontrol hos sygeplejersken 5-7 dage efter indgrebet til trådfjernelse. Efterfølgende møder du til en afsluttende kontrol hos vores plastikkirurg 3 måneder efter.

Det normale forløb/hyppige kilder til frustration (HKF)

Husk at det tager lang tid før det endelige resultat er opnået. Huden og hævelsen skal falde på plads, så du må have lidt tålmodighed. Hævelsen vil falde de første 1-2 uger, mens det endelige resultat først kan ses efter 3 mdr. da arret skal have lov til at modne.

Fysisk aktivitet:

Det er vigtigt at du lytter til din krop og undgår at lave bevægelser der gør ondt. Det opererede område, skal helst holdes over hjertehøjde (hvis det er muligt), 24/7 de første dage efter operationen for at modvirke hævelse og blødning.

Må jeg kører bil?

Man skal kunne køre bil på forsvarlig vis. Dvs at dit syn og synsfelt skal være normalt og du må ikke være hæmmet i dine bevægelser pga af f.eks. smerter.

Hvornår kan jeg tage på arbejde?

Du kan forvente at genoptage stillesiddende arbejde efter 1-2 dage. Fysisk krævende arbejde kan genoptages efter 2-3 uger.

Må jeg gå i bad?

Du må gå i bad 24 timer efter operationen, dog ikke rense området direkte. Det vil sige at hvis du skal vaske dit ansigt, skal du så vidt muligt undgå at få sæbe og creme på det nye ar.

Følgevirkninger og risici

Ved ethvert kirurgisk indgreb, er der risiko for infektion, blødning og forlænget eller dårlig sårheling. Den statistiske risiko for dette, er 2-3 %.
Blødninger er en af de mulige komplikationer, som vil give dig tydelige blå mærker.
Man kan desuden opleve føleforstyrrelser i området under næsen.

Hvad hvis der opstår infektion?

I sjældne tilfælde kan man udvikle infektion. I tilfælde af dette vil man behandle det med antibiotika. Dårlig heling af huden rammer oftest rygere. Dette kan mindskes ved at holde op med at ryge min. 6 uger før og 4 uger efter indgrebet. Der Kan ses forlænget sårheling i denne region, hvilket ikke nødvendigvis relaterer sig til en egentlig infektion.

Må jeg få sol?

Beskyt arret mod sollys vha. solcreme faktor 30 eller derover, særligt i det første år.

Opdateret 30.04.2022 version 2.0