Hybrid ansigtsløft

Et hybrid ansigtsløft er et kosmetisk indgreb til dig, der ønsker at få strammet ansigtet op. Der er flere grunde til at nogen ønsker at få strammet huden op i ansigtet, det kan skyldes aldring, vægttab eller blot genetik. Sammen med kirurgen gennemgår du dine ønsker til indgrebet, og herefter vil du undersøges for at finde ud af, hvilken behandling, der vil give det bedste resultat.

Operationen vil normalt tage 1 ½  time. Gennem 3,3 mm porthuller løsnes huden på halsen og nedre ansigt. Overflødigt fedt fjernes, hvorefter kinderne løftes og suspenderes med PDO-tråde i hårbunden. Den aftale hudfjernelse udføres, og huden syes afslutningsvis.

Tiden lige efter operationen vil dit ansigt være hævet. Du kan også opleve føleforstyrrelse og besvær ved at bruge munden de første par timer efter operationen. Det skyldes, at der lægges lokalbedøvelse omkring munden, som først aftager efter et par timer.

Man vil have lette forbigående smerter efter i de første dage efter operationen, her kan man have behov for smertestillende medicin. I langt de fleste tilfælde vil det være nok med Pinex.

Du vil modtage et tilbud på kontrol efter 7 dage, hvor vi undersøger, om alt er, som det skal være. Du skal komme til kontrol hos plastikkirurgen 3-6 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen eller ved senere opkald. Det anbefales, at du bruger Micropore plaster på arrene de første 3 måneder.

Du vil blive iført en stram bandage, som modvirker hævelse og assisterer helingen. Du skal anvende bandagen den første uge efter operationen. Hvis feltet er nydeligt, kan du overgå til at bruge bandagen 16 timer/døgn, og der pålægges tid til afsluttende 3 måneders kontrol. Hvis ikke feltet ser ud til at hele godt, skal du bruge hovedforbindingen 24 timer/døgn i en uge mere og komme til ny kontrol

Du skal undgå at bade i pools og havvand i op til 4 uger efter operationen.

Du skal sove med hovedet over hjertehøjde og derudover sove på ryggen den første uge.

Efter du er færdig med at bruge dit plaster, skal du påføre solcreme faktor 15+ på arret, når du er udsat for sol.

Efter kontrolbesøget, en uge efter, kan du tage brusebade dagligt. Her kan du med fordel anvende Micropore plaster.

Når du bliver opereret, vil der ske en påvirkning af følesansen. I månederne efter operationen kan der forekomme føleforstyrrelser, såsom prikken og stikken, i arrene. Dette vil forsvinde i takt med gendannelsen af følesansen. Der kan dog være små områder med permanent tab af følesans.

Hos omkring 1% på verdensplan, vil der være blødning i timerne efter operationen. Dette vil medføre en ny operation, oftest i fuld bedøvelse. Det kan være en af årsagerne til at forlænge den tid, du er indlagt, med en ekstra dag.

Operationen kommer til at efterlade ar, som vil være røde og i nogle tilfælde kan være hævede. Arret bliver ofte pænt, men meget få vil udvikle et skæmmende ar (hypertrofisk ar eller keloid). Her kan det være nødvendigt at behandle arret med binyrebarkhormon gentagende gange. Det ses oftest, at der går et til to år, før arret har fået sit endelige udseende.

Nerveskade

Det kan forekomme, at nerverne til ansigtets muskler bliver påvirket. Dette kan medføre problemer med førligheden i panden, mundvigen og ørerne, som dog oftest kun er midlertidigt. I meget sjældne tilfælde kan dette blive permanent. Hos Warberg Klinikken, hvor vi kun har rutinerede plastikkirurger, er risikoen for permanent nerveskade under 1% på verdensplan.

Opdateret 29.11.2023 Version 3.0