Ar korrektion

Spørgsmål & Svar

En arkorrektion er en kirurgisk procedure, der udføres for at korrigere udseendet af ar, typisk med det formål at minimere deres synlighed og forbedre hudens udseende. Der er flere grunde til, at folk vælger at få udført en arkorrektion, f.eks. æstetiske årsager eller forbedring af mobilitet. Nogle ar kan være meget synlige, begrænser bevægelse eller forårsager ubehag, og derfor kan denne operation forbedre udseendet af det allerede eksisterende ar.

Din behandling vil foregå med lokalbedøvelse og vil tage fra 30 minutter til en time. Du vil være bevidst om, hvad der sker, men du vil ikke opleve smerter. Du vil få syet nye ar med meget tynd tråd, og arret placeres, så det er så usynligt som muligt.

I dagene efter operationen kan du opleve, at det behandlede område er ømt, hævet og misfarvet. Dette forsvinder efter 1-2 uger. Det endelige resultat kan vurderes efter 1-2 år, men du skal forvente, at der fortsat vil være et synligt ar.

Lokalbedøvelsen vil virke i de følgende timer efter operationen, og derefter vil du blot få brug for panodiler så du kun oplever lette smerter.

Efter operationen vil du blive informeret om, der er anvendt selvopløselige tråde, eller om du skal have dem fjernet. Du vil modtage et tilbud om kontrol efter 7-10 dage, hvor vi undersøger, hvorvidt alt er som det skal være og evt fjerne trådene. Du skal 3-6 måneder efter operationen komme til en kontrol hos plastikkirurgen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen, eller kan bookes online.

Du vil få tape henover det nye ar som skal blive siddende helt til du kommer til kontrol. Hvis plasteret falder af, kan du sætte et nyt henover. Du kan med fordel anvende micropore plaster. Hvis plasteret bliver vådt, kan du duppe det tørt.

Du må bade i pool/havbad når såret er helt lukket, hvilket typisk er 6 uger efter operationen.

Restriktionerne om søvn afhænger af indgrebet.

I mange tilfælde vil du kunne køre bil allerede lige efter operationen.

Arrene beskyttes mod solen det første år, og du bør derfor påføre solcreme faktor 50+ på arrene.

Du umiddelbart tage på arbejde dagen efter operationen.

Dagen efter operationen kan du brusebade, du kan blot duppe plasteret tørt efterfølgende.

Når du bliver opereret, vil der ske en påvirkning af følesansen. I månederne efter operationen, kan der forekomme føleforstyrrelser, såsom prikken og stikken, i arrene. Dette vil med tiden forsvinde i takt med gendannelsen af følesansen. Der kan dog være områder med permanent tab af følesansen.

Hos omkring 1% på verdensplan, vil der være blødning i timerne efter operationen. Dette vil medføre en ny operation, oftest i fuld bedøvelse. Det kan være en af årsagerne til at forlænge den tid, du er indlagt, med en ekstra dag.

Rygning kan påvirke arrene og kan lede til dårlig heling af huden.

Nerveskader

Ved en operation i ansigtet kan der forekomme skader på de nerver, der styrer ansigtsmusklerne. Der er også risiko for øre-nerveskade (mindre end 1% på verdensplan).

Du skal være opmærksom på, at alle forskellige typer medicin kan komplicere operationen og kan medføre blødningsproblemer, så fortæl os hvilken medicin du tager inden operationen.

Opdateret 30.11.2023 Version 3.0