Brazilian Butt Lift

BBL står for “Brazilian Butt Lift” og er en kosmetisk kirurgisk procedure, hvor fedt suges fra forskellige områder af kroppen (såsom mave, lår eller hofter) ved hjælp af liposkulptur og derefter injiceres i balderne for at skabe en mere fyldig og formet bagdel. Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få udført en BBL. Dette kan eksempelvis være for øget selvtillid, kropskonturering eller for skønhedstrends. Nogle mennesker er nemlig ikke tilfredse med størrelsen eller formen af deres naturlige balder, og en BBL kan hjælpe med at forbedre dette ved at tilføje mere volumen og definition.

Sammen med kirurgen gennemgår du dine ønsker til indgrebet, og herefter vil du undersøges for at finde ud af, hvilken behandling, der vil give det bedste resultat. Vores kirurg er registreret til denne operation hos Sundhedsstyrelsen, og klinikken overholder de givne retningslinjer og anbefalinger.

Selve operationen tager omkring 3 timer. Først høstes fedtceller fra de aftalte områder, hvilket som standard er områder omkring ballerne: banana rolls, lænd og ridebukser. Hvis der ikke er nok fedt til rådighed her, tales der om dette til forundersøgelsen og i vil sammen finde frem til det bedste resultat for dig. Når det høstede fedt er oprenset og kun det rene fedt er tilbage, injiceres det i ballerne. Fedtcellerne anlægges via få indstiks porte, i en masse små kanaler, hvilket er med til at give et harmonisk resultat. Imens du stadig er på operationsstuen, bliver du iført kompressionsdragt.

I den første uge efter operationen vil din bagdel være hævet. Efter hævelsen har lagt sig, vil der ske en yderligere reduktion i volumen de første 4-8 uger. Først herefter kan det endelige resultat ses. Du må ikke sidde på din bagdel i 6 uger. Hvis du skal sidde ned, anbefaler vi en såkaldt “BBL pude” der sikrer at du ikke sidder på din nye bagdel og dermed ikke beskadiger den.

Det første døgn er som regel ikke forbundet med stærke smerter. Smerterne tager ofte til i løbet af de første 2-4 dage, og det er vigtigt, at man tager den ordinerede smertestillende medicin. Smerterne begynder at aftage omkring 7. døgn, men man skal forvente at være øm i 3-4 uger. Lige efter operationen er det almindeligt at opleve hævelse og væskeophobning, blå mærker og midlertidig følelsesløshed i det behandlede område.

Du skal til kontrol efter 7-10 dage, hvor de behandlede områder tilses. Du vil desuden blive tilbudt en tid til opfølgning hos plastikkirurgen 3 måneder efter operationen. Du kan opleve væske i de fedtsugede 3-6 måneder efter operationen. Det er derfor tidligst muligt at udtale sig om det endelige resultat til 3-måneders kontrollen.

Imens du stadig er på operationsstuen, bliver du iført kompressionsdragt. Denne dragt vil komprimere de fedtsugede områder og samtidig beskytte det fedtinjicerede område. På indstiksstederne fra fedtsugning vil der påsættes micropore plaster og derover sugende gaze. Der kan i det første døgns tid opstå vækst fra fedtsugningshullerne og gazen vil opsuge dette. Herefter kan den fjernes. Kompressionsdragten skal anvendes i 4-6 uger og er vigtig for det endelige resultat.

Det anbefales, at du i videst mulige omfang undgår at trykbelaste de behandlede områder af din bagdel de første 6 uger. Når du begynder at sidde ned, bør du sidde med ret ryg, med vægten på sædeknuderne, under ballerne. Du kan typisk sidde helt normalt efter 6 uger. Det er vigtigt, at du lytter til din krop og undgår at lave bevægelser, der går ondt. Du skal allerede fra 1. dag efter operationen være ude af sengen og gå stille og roligt rundt. Efter ca. en uge kan du genoptage lette dagligdagsaktiviteter.

Du kan begynde træning af de ikke-opererede områder efter ca. 1 måned. De opererede områder kan du træne efter 2-3 måneder, men start forsigtigt og lyt til din krops signaler. Du skal være opmærksom på, at hvis du efter operationen foretager et vægttab, vil der være risiko for at miste fedtceller fra bagdelen.

Du må bade når dine sårskorper fra fedtsugning huller er faldet af og huden er helt ophelet, det tager omkring 4-6 uger.

Vi anbefaler, at man sover på maven eller i sideleje de første 2 uger efter operationen, alt efter hvilke områder på din bagdel, der er behandlet.

For bilkørsel gælder det både som fører og passager. Det anbefales, at du i videst muligt omfang undgår at trykbelaste de behandlede områder af din bagdel de første 6 uger.

Beskyt arrene fra fedtsugningen mod sollys med solcreme faktor 30+, særligt i det første år.

Alt efter jobtype kan du forvente at vende tilbage efter 1-2 uger. Vær opmærksom på dine muligheder for at sidde korrekt og aflaste det fedt transplanterede område.

Du kan bade dagen efter operationen. Plastret kan tåle at blive vådt, og du kan tørre det med håndklæde eller hårtørrer. Badet skal tages med kompressionsdragten på og kan evt. føntørres tør. Hvis ikke du har lyst til at bade med kompressiondragten på, skal du vente en uge med at tage brusebad, da du først der må tage kompressionsdragten af.

Det er normalt at opleve forbigående føleforstyrrelser i det behandlede område. Disse kan variere fra følelsesløshed til såkaldt hyperæstesi, hvor blid berøring kan opleves ubehageligt. Følesansen bliver oftest normal inden for det første år.

Det er normalt, at du i dagene efter operationen kan udvikle blå mærker, men en operationskrævende blødning er derimod sjælden. Hos omkring 0,5-1% af patienter på verdensplan kan der opstå blødning i timerne efter operationen. Dette kan i meget sjældne tilfælde medføre en ny operation.

Der kan opstå en overfladisk sårinfektion (sjældent), som er kendetegnet ved rødme af huden, typisk omkring kanylehullerne. En sådan overfladisk infektion behandles effektivt med antibiotika. Du skal naturligvis kontakte os såfremt, at du har mistanke om infektion. En infektion vil typisk være synlig efter 1-2 uger, hvor der opstår rødme og hævelse med tiltagende smerter og feber.

Der ses diskrete ar efter BBL. Arrene er umodne (røde) op til de første 12 måneder efter operationen, hvorefter de bleger af. En sjælden komplikation (under 1% på verdensplan) er en overreaktiv arvævsdannelse, som giver et tykt og uskønt ar.

Løs hud

Det er individuelt, hvor godt huden trækker sig sammen efter en fedtsugning. Sammentrækningen provokeres af selve fedtsugningen, men faktorer som mangelfuld brug af kompressionsforbindingen, alder, rygning, og mængden af suget fedt, påvirker hudens evne til at trække sig sammen henover. Vi kan derfor ikke udstede nogen garanti for, at huden trækker sig helt sammen henover fedtsugningen.

Blå mærker

Det er normalt, at du i dagene efter operationen kan udvikle blå mærker. Blodet, der er årsag til de blå mærker, kan også trække ud i det omkringliggende væv uden for det fedtsugende område, typisk nedenfor.

Fedtemboli

Det er beskrevet i litteraturen, at der på verdensplan er kirurger, som fejlagtigt har indsprøjtet fedt for tæt på de store vener, der ligger dybt under ballemuskulaturen. Herved er der indsprøjtet fedt i blodkarrene, som er blevet ført op i lungerne og sat sig som en blodprop. Dette er en meget alvorlig og livsfarlig tilstand. Derfor er det vigtigt at du vælger en kirurg med grundig erfaring indenfor dette indgreb. Vores kirurg er ekstra opmærksom på denne risiko og undgår at indsprøjte fedt i dette område samtidig med, at der bruges kanyler, der ikke penetrerer venerne. Vi anser det derfor som usandsynligt, at dette skulle kunne ske, men du skal naturligvis kende til komplikationen. Du kan få uddybet emnet ved forundersøgelsen.

Fedtnekrose

I sjældne tilfælde kan man udvikle såkaldte fedtnekroser, som skyldes dårlig ernæret fedt. Dette opleves som hårde og ømme områder i det transplanterede væv.

Ved enhver fedtsugning er der risiko for, at det fedtsugede område bliver ujævnt. Vi bestræber os på at lave fedtsugningen så jævn som overhovedet muligt. Det forventes, at ca. 70% af det injicerede fedt overlever og alt efter dit udgangspunkt, anbefales 1 til 3 behandlinger. Det resultat, du ser 3-6 måneder efter operationen, vil sandsynligvis være permanent. Vægttab og aldring kan påvirke resultaterne. Ved vægttab efter operationen kan din bagdel blive mindre. Hvis dit vægttab er forholdsvis begrænset, vil du stadig kunne opretholde dine nye kurver i et vist omfang.

Opdateret 30.11.2023 version 3.0