Ansigtsløft

Mennesker vælger ofte at få udført et ansigtsløft af kosmetiske årsager for at forbedre deres udseende og mindske tegnene på aldring. Et ansigtsløft er en kirurgisk procedure, der sigter mod at stramme og løfte huden på ansigtet og halsen for at reducere rynker, slap hud og andre aldersrelaterede ændringer. Over tid kan huden miste sin elasticitet og fasthed, hvilket fører til dannelse af rynker, fine linjer og folder. Et ansigtsløft kan stramme huden og mindske synligheden af disse tegn på aldring. Muskler og væv i ansigtet og halsen kan også begynde at synke med alderen, hvilket skaber en “hængende” eller “saggy” udseende. Et ansigtsløft kan løfte og stramme disse områder for at genskabe en mere ungdommelig profil. For nogle mennesker kan et forbedret udseende bidrage til øget selvtillid og selvværd. Et ansigtsløft kan hjælpe med at genskabe en mere positiv opfattelse af ens udseende. Selvom ikke-kirurgiske behandlinger som fillers og Botox kan give midlertidige resultater, kan et ansigtsløft give mere langvarige og omfattende forandringer.

Operationen vil normalt tage 2 ½ time. Der bliver anlagt et snit, der starter oppe ved tindingen, kører ned foran øret, rundt om øret og helt op bag øret. Din hud og underhud vil løsnes under øjnene, kinderne og munden og til sidst ind til midterlinjen på halsen. Derefter er det muligt at opstramme det dybe væv, hvor de mimiske muskler befinder sig. Det er op til plastikkirurgen, hvorvidt der vil blive lagt små dræn for at fjerne eventuel væske fra såret. Du vil blive iført stram bandage, hvor dine syninger bliver placeret. Den skal støtte vævet den første uge efter operationen. Skal du have lavet kalkunhals ved samme operation, vil dette tage yderligere en time. Her vil du blive pålagt lokalbedøvelse, hvor snittet skal placeres.

I tiden efter operationen vil ansigtet føles lidt mærkeligt. Ansigtstrækkene kan kortvarigt være anderledes på grund af hævelse, og ansigtsbevægelserne kan være noget stive. I nogle tilfælde kan sår og eventuelle blå mærker vare i op til 3 uger.

Der vil typisk være lette smerter efter operationen. Disse smerter kan mindskes ved at tage ibuprofen eller en tablet paracetamol.

Du vil modtage et tilbud på kontrol efter 12-14 dage, hvor vi undersøger om alt er, som det skal være. Hvis der skulle være anvendt tråde, der skal fjernes, vil du få en tid med til fjernelse, når du bliver udskrevet. Har du fået anlagt dræn, vil du blive vejledt grundigt af håndtering af disse, samt få udleveret skriftligt materiale. Du vil også få en tid til fjernelse af disse, typisk 4-7 dage efter operationen. Du skal komme til kontrol hos plastikkirurgen 3-6 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelse, eller ved et senere opkald.

Du skal anvende bandagen den første uge efter operationen. Herefter er det 2 uger, hvor du kan holde 8 timers pause i døgnet.

Du skal lytte til din krops signaler. Forekommer der ubehag eller smerte, skal du undlade den aktivitet, der fremkalder smerten. Du kan allerede efter operationen gå små ture, men mere intens motion, såsom løb og cykling, skal du vente 2-3 uger med.

Krævende sportsaktiviteter, såsom styrketræning, skal du vente med til 6-8 uger efter operationen.

Du skal undgå at bade i pools og havvand i op til 4 uger efter operationen.

Sov udelukkende på ryggen de første 2-3 uger efter operationen.

Du bør anvende Micropore plaster, som du kan købe på apoteket. Det anbefales at anvende dem på arret de første 3 måneder. Plasteret er til for at give pænere ar og beskytte mod solen. Efter du er færdig med at bruge dit plaster, skal du smøre solcreme faktor 15 på arret, når det er udsat for sol.

Du må brusebade 1 døgn efter operationen.

Når du bliver opereret, vil der ske en påvirkning af følesansen. I månederne efter operationen kan der forekomme føleforstyrrelser, såsom stikken og prikken, i arrene. Dette vil med tiden forsvinde i takt med, at følesansen gendannes. Der kan dog være mindre områder med permanent tab af følesans.

Hos omkring 1% af alle opererede patienter, vil der være blødning i timerne efter operationen. Dette vil medføre en ny operation, oftest i fuld bedøvelse.

Operationen kommer til at efterlade ar, som vil være røde og i nogle tilfælde kan være hævede. Arret bliver ofte pænt, men meget få vil udvikle et skæmmende ar (hypertrofisk ar eller keloid). Her kan det være nødvendigt at behandle arret med binyrebarkhormon gentagende gange. Det ses oftest, at der går et til to år, før arret har fået sit endelige udseende.

Nerver

Det kan forekomme, at nerverne i ansigtets mimiske muskler bliver påvirket. Dette kan medføre problemer med førligheden i panden, mundvigen og ørerne, som dog oftest kun er midlertidigt. I meget sjældne tilfælde kan dette blive permanent. Hos Warberg Klinikken, hvor vi kun har rutinerede plastikkirurger, er risikoen for permanent nerveskade under 1%. Øre-nerveskade kan også forekomme, dog sker det kun hos mindre end 1%.

Hæmatom (blodansamling)

Hæmatom kan forekomme under huden hos 3-4% af alle opererede patienter. Dette skal eventuelt fjernes af en kirurg.

Bemærk, at resultaterne efter et kosmetisk indgreb ikke er vedvarende. Her vil aldringsprocessen, graviditet, rygning og vægtøgning påvirke resultatet på sigt.

Opdateret d. 22.08.23 Version 3.0