Svedreduktion i armhuler

En svedreduktion udføres for at reducere eller kontrollere overdreven svedproduktion i visse områder af kroppen. Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få en svedreduktion: overdreven svedproduktion, medicinske årsager, selvtillid og velvære eller arbejdsrelaterede grunde.

Der er forskellige metoder til svedreduktion, herunder ikke-kirurgiske behandlinger som botulinumtoksin (Botox) injektioner og mere invasive kirurgiske procedurer som svedkirtelresektion.

Under operationen får du først lagt lokalbedøvelse, hvis du ikke er i fuld bedøvelse, vil du kunne mærke, når lokalbedøvelsen bliver lagt. Det føles som en sviende og stikkende fornemmelse. Efterfølgende benyttes en lang kanyle, der føres under huden, som suger svedkirtlerne ud. Med denne metode får du minimale ar.

Vil være plaget af ømhed og hævelse. Der vil derfor være tilrådeligt at afkøle området en gang i timen for at hæve mindst muligt.

Du vil opleve smerter et par timer efter operationen er færdig, da lokalbedøvelsens effekt er aftagende her. Du vil få smertestillende medicin med hjem, så du er smertedækket og derfor kun vil opleve lette smerter i dagene efter.

Når operationen er vellykket, får du plaster på, som du blot lader sidde til din kontroltid en uge efter. Du kan med fordel anvende Micropore plaster på arret i de tre første måneder.

Du skal undgå at bade i pools og havvand i op til 4 uger efter operationen.

Du skal sove på ryggen den første uge.

Efter du er færdig med at bruge dit plaster, skal du påføre solcreme faktor 15+ på arret, når det er udsat for sol.

Du vil et par dage efter operationen kunne gå i brusebad. Der er påsat tape på arret, som du blot skal lade sidde. Efter brusebadet kan du duppe tørt henover plastret. Hvis plasteret falder af inden kontrollen, kan du med fordel bruge micropore tape.

Når du bliver opereret, vil der ske en påvirkning af følesansen. I månederne efter operationen kan der forekomme føleforstyrrelser, såsom prikken og stikken, i arrene. Dette vil forsvinde i takt med gendannelsen af følesansen. Der kan dog være små områder med permanent tab af følesans.

Hos omkring 1% på verdensplan vil der være blødning i timerne efter operationen. Dette vil medføre en ny operation, oftest i fuld bedøvelse. Det kan være en af årsagerne til at forlænge den tid, du er indlagt, med en ekstra dag.

Operationen kommer til at efterlade ar, som vil være røde og i nogle tilfælde kan være hævede. Arret bliver ofte pænt, men meget få vil udvikle et skæmmende ar (hypertrofisk ar eller keloid). Her kan det være nødvendigt at behandle arret med binyrebarkhormon gentagende gange. Det ses oftest, at der går et til to år, før arret har fået sit endelige udseende.

Sved

Der er risiko for, at der ved fjernelse af svedkirtlerne under armene, at håndfladerne begynder at svede. Det er dog ikke alle, dette sker for, så derfor anbefaler vi, at du til en start får en svedbehandling med botulinum toxin (botox) for at se, om det skulle være gældende for dig.

Opdateret 30.11.2023 Version 3.0