Fedtsugning/transplantation

Fedtsugning, også kendt som liposuction, er en kirurgisk procedure, der udføres for at fjerne overskydende fedt fra specifikke områder af kroppen. Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få udført en fedtsugning. Dette kan eksempelvis være for at forme og konturere kroppen, for at fjerne ‘stubborn fat’, eller for æstetiske forbedringer. Det er vigtigt at huske, at fedtsugning ikke er en erstatning for en sund livsstil med kost og motion. Proceduren er heller ikke velegnet til vægttab; det handler mere om at forme kroppen og fjerne overskydende fedt fra bestemte områder.

En fedtsugning tager oftest mellem 1 til 3 timer. Dette er meget afhængigt af, hvor stort et område der skal fedtsuges. Operationen starter ved, at plastikkirurgen indsprøjter en større mængde vand, blandet med lokalbedøvelse og adrenalin, så du ikke mærker smerter undervejs. Fedtsugningen foregår med en tynd kanyle, der suger fedtet ud gennem flere små huller i huden. Sundhedsstyrelsens regler siger, at der maksimalt må suges 4 liter fedt, men denne grænse bliver sjældent nået hos personer med en normal vægt. De små huller vil efter operationens afslutning blive syet sammen med tråd, der skal fjernes efter en uge, hvor du kommer til kontrol.

I dagene efter operationen vil de fedtsugede områder være misfarvede og bulede. Der vil også være væske i de fedtsugede områder. Det endelige resultat kan vurderes efter 3-6 måneder.

Der vil forekomme smerter ved operationen, men du vil få smertestillende med hjem sammen med en anvisning for, hvordan tabletterne skal tages.

Du vil få udleveret en tid til kontrol 7 dage efter fedtsugningen, hvor dine tråde skal fjernes, og det fedtsugede område tilses. Du skal komme til kontrol hos plastikkirurgen 3-6 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen eller ved senere opkald. I de første 3 måneder anbefales det, at du anvender Micropore plaster på arrene.

Du vil blive påført en stram kompressionsdragt, som du skal gå med i en uge. Du må efterfølgende tage den af og på, samt gå i bad. Herefter vil du skulle gå med bandagen i 4 uger, så du får det bedste resultat efter behandlingen.

Du skal undgå at bade i pools og havvand i op til 4 uger efter operationen.

Der er ingen restriktioner.

Beskyt arret mod sollys med solcreme faktor 30+, særligt i det første år.

Du kan gå i bad efter en uge, da du på dette tidspunkt kan tage kompressionstøjet af. Her kan du med fordel anvende Micropore plaster.

I de første måneder efter operationen er det normalt at opleve forskellige føleforstyrrelser i form af stikken, prikken og jag. Dette forsvinder, og du får normal følesans efter 3-6 måneder.

Det er normalt, at du i dagene efter operationen kan udvikle blå mærker, men en operationskrævende blødning er derimod sjælden. Hos omkring 0,5-1% af patienter på verdensplan kan der opstå blødning i timerne efter operationen. Dette kan i meget sjældne tilfælde medføre en ny operation.

Der kan opstå en overfladisk sårinfektion (sjældent), som er kendetegnet ved rødme af huden, typisk omkring kanylehullerne. En sådan overfladisk infektion behandles effektivt med antibiotika. Du skal naturligvis kontakte os såfremt, at du har mistanke om infektion. En infektion vil typisk være synlig efter 1-2 uger, hvor der opstår rødme og hævelse med tiltagende smerter og feber.

Arrene er umodne (røde til blålige) i op til 12 måneder efter operationen, hvorefter de bleger af. En sjælden komplikation (under 1%) er en hyper reaktivt arvævsdannelse, som giver et tykt og uskønt ar. Dette kaldes keloid, og tilstanden kan behandles med enten silikone plaster eller indsprøjtning af et medikament kaldet Kenalog. Det er vigtigt, at du informerer os, hvis du tidligere i livet har oplevet uskøn ardannelse i huden over fedtsugningen.

Løs hud

Det er individuelt, hvor godt huden trækker sig sammen efter en fedtsugning. Sammentrækningen provokeres af selve fedtsugningen, men faktorer som mangelfuld brug af kompressionsforbindingen, alder, rygning, og mængden af suget fedt, påvirker hudens evne til at trække sig sammen henover. Vi kan derfor ikke udstede nogen garanti for, at huden trækker sig helt sammen henover fedtsugningen.

Asymmetri

Der er risiko for ujævnheder og asymmetri (5-15%).

Væskeophobning (serom)

Der er risiko for væskeophobning, hvilket behandles med antibiotika eller i nogle tilfælde udtømning ved kirurgisk indgreb.

Hyperpigmentering

Der er risiko for mørke pletter eller misfarvning, hvilket normalt forsvinder 2-3 måneder efter operationen, men kan i enkelte tilfælde vare op til 18 måneder.

Opdateret 06.09.2023 version 3.0