Reduktion af brystvorter

Brystvorterekonstruktion er en kirurgisk procedure, der udføres for at genskabe eller forbedre udseendet af brystvorterne. Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få udført brystvorter: brystrekonstruktion efter mastektomi, æstetiske årsager eller genopbygning efter skader.

Selve operationen tager én time. Der er på forhånd afklaret brystvortens størrelse, typisk 4 cm. Den overskydende hud skæres væk, og der syes efterfølgende rundt i kanten om den nye brystvorte. Du informeres efter indgrebet, om der er anvendt selvopløselige tråde, eller om du skal møde til trådfjernelse.

I dagene efter operationen vil brysterne være hævede, ømme og spændte. Dette er normale eftervirkninger. Efter 10-14 dage efter operationen vil brystvorterne stadig være spændte og hævede, men samlet set vil eftervirkningerne begynde at fortage sig. På dette tidspunkt er der mange, som føler en stikkende og jagende fornemmelse i en eller begge brystvorter. Disse små jag kan opleves i op til 1-1 ½ år efter operationen. Det endelige resultat kan oftest ses efter tre måneder.

Der vil være smerter og ubehag de første par uger og du kan få brug for smertestillende medicin.

Du skal komme til kontrol efter 10-14, hvor vi undersøger, om alt er, som det skal være. Du skal komme til den afsluttende kontrol hos plastikkirurgen 3-6 måneder efter operationen.

Man får som oftest ikke kompression eller bandage på, hvis du skal have det på, får du det at vide til forundersøgelsen.

Du kan genoptage træning efter 3-4 uger.

Du må først bade i pool og havvand, når såret er helt lukket, hvilket typisk er efter 4-6 uger.

Undgå at sove på maven de første 3 uger.

Hvis du tager smertestillende eller medicin med advarselstrekant, må du ikke køre bil.

Arrene skal beskyttes mod sol det første år. Brug derfor solcreme faktor 50+.

Mange har genoptaget deres arbejde efter 10-14 dage.

Du kan efter 2-3 dage efter operationen gå forsigtigt i bad, hvor du undgår at vaske eller gnubbe direkte på operationssåret. Lad blot den tape sidde som du fik på under operationen, og tør det bagefter med et håndklæde.

Følelsesløshed i området omkring brystvorten er sædvanligvis midlertidig, men kan tage måneder før det forsvinder. Hyppigheden er 3-4% på verdensplan. Der er set tilfælde med permanent følelsesløshed.

I sjældne tilfælde (3-4% på verdensplan) kan der efter operationen opstå en blødning. Dette kan kræve, at kirurgen stopper blødningen ved en ny operation.

Arrene kan blive tydelige og ømme. Ardannelse er individuelt, og man kan ikke forudsige, hvordan den enkelte danner ar. Dårlig heling rammer ofte rygere. Dette kan mindskes ved at holde op med at ryge 6 uger og 4 uger efter operationen.

Vævsdød

En meget sjælden komplikation er, at noget af brystvorten eller huden omkring arrene ‘dør’, hvis blodforsyningen efter operationen ikke gendannes.

Væskedannelse (serom)

Opstår for 1% på verdensplan. En alvorlig væskeophobning, der behandles med antibiotika og i nogle tilfælde udtømning ved kirurgisk indgreb.

Asymmetri

Ikke to brystvorter er ens, og derfor kan der forekomme asymmetri.

Farveændring

Der kan forekomme farveændring af brystvorten.

Narkoserelaterede risici

Moderne bedøvelse er meget sikker, og komplikationerne er meget sjældne. De fleste kommer sig hurtigt efter bedøvelsen. Nogle får bivirkninger som f.eks. træthed, svimmelhed, ondt i halsen, hovedpine, kvalme eller opkastning. De fleste bivirkninger kan behandles med medicin. Andre komplikationer kan afhænge af dit helbred, operationstypen og valget af bedøvelse.

Opdateret 19.11.2023 version 3.0