Hybrid bryster

Her vil du finde Spørgsmål & svar

Der er forskellige årsager til, at kvinder ønsker at få foretaget en brystforstørrende operation. Nogle ønsker mere fylde end den nuværende bryststørrelse, andre ønsker at få genskabt formen efter graviditet og amning.

Du har mulighed for at prøve forskellige implantater, som kan hjælpe dig med at finde den rigtige størrelse. Kirurgen måler højden og bredden på dit bryst, og ud fra disse mål findes det optimale implantat. Vi har stor erfaring med anvendelse af både runde og dråbeformede implantater. I tilfælde af at dit brystvæv er blevet for slapt og hængende, vil man ofte få det bedste resultat, hvis man anvender et dråbeformet implantat. Hvis dine bryster som udgangspunkt er meget asymmetriske, kan der efter en BFO fortsat godt være en lille forskel på de to sider hvis indgrebet ikke kombineres med et brystløft. Brystimplantater kan placeres over eller under brystmusklen. Langt de fleste implantater placeres under brystmusklen, da det ofte giver det pæneste resultat, derudover vil brystvævet bedre kunne undersøges ved mammografi, hvis implantaterne er placeret under brystmusklen. Implantaterne anlægges via snit i brystvorten eller i brystfolden. Arret i brystvorten kan være mere skjult end i folden, men følesansen i og omkring brystvorten bliver mere påvirket ved snit i brystvorten. De dråbeformede implantater anlægges altid via snit i brystfolden. Det kosmetiske resultat kan ændre sig med tiden og påvirkes af graviditeter, vægtøgning og vægttab.

Operationen tager omkring 2 timer. Behandlingen starter ved, at plastikkirurgen indsprøjter en større mængde vand, blandet med lokalbedøvelse og adrenalin, så du ikke mærker smerter undervejs. Fedtsugningen foregår med en tynd kanyle, der suger fedtet ud gennem flere små huller i huden. Jo flere huller, der bliver lavet ved fedtsugningen, jo jævnere og pænere bliver resultatet. Du får efterfølgende lagt lokalbedøvelse i huden, hvor snittet lægges og i hulrummet under brystmusklen, hvor implantatet ligger. Under operationen får du forebyggende antibiotika, som mindsker risikoen for infektion. Sidst oprenses det sugede fedt, og injiceres det aftalte sted op brysterne.

I dagene efter operationen vil brysterne føles ømme, spændte og hævede. Det endelige resultat vil kunne vurderes efter 3 måneder.

Der vil højst sandsynligt være ubehag og smerter i tiden efter operationen.

Du vil få udleveret en tid til kontrol 7 dage efter operationen, hvor dine tråde skal fjernes, og brysterne samt det fedtsugede område tilses. Du skal komme til kontrol hos plastikkirurgen 3-6 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen eller ved senere opkald. Det anbefales, at du bruger Micropore plaster på arret de første 3 måneder.

Du vil blive påført en stram bandage på brysterne og det fedtsugede område, som du skal gå med i en uge. Du må efterfølgende tage den af og på. Herefter vil du skulle gå med bandagen i 3 måneder, så du får det bedste resultat efter behandlingen.

Du skal undgå at bade i pools og havvand i op til 4 uger efter operationen. Først når arret er færdighelet og sårskorperne er faldet af.

Du må ikke ligge på maven de første 2-3 uger.

Efter du er færdig med at bruge dit plaster, skal du påføre solcreme faktor 15+ på arret, når det er udsat for sol.

Du kan tage et bad efter en uge. Her kan du bruge micropore plaster på arrene.

I de første måneder efter operationen er det normalt at opleve forskellige føleforstyrrelser i form af stikken, prikken og jag. Manglende følelse ses også i de første måneder, men permanente føleforstyrrelser efter 1 år er derimod sjældne (under 1% på verdensplan).

Det er normalt, at du i dagene efter operationen kan udvikle blå mærker, men en operationskrævende blødning er derimod sjælden (under 1% på verdensplan).

Der kan overordnet skelnes mellem to typer af infektion: en overfladisk infektion og en dyb infektion. Den overfladiske infektion er kendetegnet ved rødme af huden, typisk omkring arret og behandles effektivt med antibiotika. En dyb infektion er betændelse omkring implantatet, hvilket er meget sjældent (0,5% på verdensplan). Her er det nødvendigt at fjerne implantatet og vente i 3 måneder, før man kan lægge et nyt implantat.

Arrene er umodne (røde) op til de første 12 måneder efter operationen, hvorefter de bleger af. En sjælden komplikation (under 1% på verdensplan) er en overaktiv arvævsdannelse, som giver et tykt og uskønt ar.

Usikkerhed

Der vil stort set altid være usikkerhed om, hvor meget af det indsprøjtede fedt, der vil forblive i brysterne, men det estimeres, at 70% af det indsprøjtede fedt forbliver i kroppen. Det, man regner med, at der hvor man indsprøjter fedtet, vil en lille del af det forsvinde. Dette vil der blive kompenseret for under operationen. Derudover skal det nævnes at vi fraråder vægttab efter operationen, da vi i så fald ikke kan vide om du vil tabe volumen i brysterne.

Kapseldannelse

Kapseldannelse er en fortykkelse af den hinde, der ligger omkring implantatet. I takt med, at brystimplantaternes kvalitet er forbedret, er forekomsten af kapseldannelse faldet til under 5% på verdensplan i løbet af de første 5 år. Der er mulighed for at tilkøbe en forsikring der dækker yderligere for kapseldannelse, spørg om dette i klinikken hvis det er noget du er interesseret i.

Synlige brystimplantater

Særligt hos slanke kvinder med intet eller kun sparsomt brystvæv vil brystimplantaterne være synlige, og man kan i sjældne tilfælde se folder (rippling) i brystimplantatet.

Rotation/flip

Ved brug af dråbeformede implantater er risikoen for rotation mindre end 1% på verdensplan. Nogle implantater har desuden risiko for et såkaldt flip. Det betyder, at implantatet vender bunden frem. Risikoen for dette er ca. 1% på verdensplan.

Væskeophobning (serom)

Væskeophobning er en sjælden tilstand, der kan ses i forbindelse med voldsom overbelastning af brystmuskulaturen eller ved infektioner andre steder i kroppen. Dette behandles med antibiotika og i nogle tilfælde udtømning ved kirurgisk indgreb og i værste tilfælde ved at fjerne implantatet.

Amning

Evnen til at amme kan blive påvirket af en brystforstørrende operation, særligt hvis man opereres gennem brystvorten.

Bristede brystimplantater, levetid af implantater

Implantaternes og silikonens kvalitet er nu så god, at bristninger kun sjældent ses i implantaternes første 10 leveår. Jo ældre et implantat er, jo større er risikoen for bristning. Hvis et implantat brister, kan du nødvendigvis ikke mærke det. Enkelte oplever dog kløe eller en brændende fornemmelse. Vi anbefaler, at man efter 15 år kommer til kontrol hos os 1 gang årligt.

Mammografi

Et brystimplantat kan skygge for kirtelvævet, særligt hvis det ligger over brystmusklen. Over 95% af implantaterne i vores klinik anlægges under brystmusklen, hvorfor man som udgangspunkt godt kan deltage i den normale mammografiscreening. Som alternativ til mammografi kan man foretage UL undersøgelse og MR scanning.

ACLC

Man er inden for de seneste år blevet opmærksom på en sjælden form for brystimplantat relateret lymfekræft. Det er en yderst sjælden tilstand, som indtil videre er opgjort til 3 tilfælde pr. 100.000 opererede på verdensplan. Vi anbefaler, at du læser Sundhedsstyrelsens folder “Risici ved at få indsat brystimplantat”.

Løs hud

Der er individuelt, hvor godt huden trækker sig sammen efter en fedtsugning. Sammentrækningen provokeres af selve fedtsugningen, men faktorer som mangelfuld brug af kompressionsforbindingen, alder, rygning, og mængden af suget fedt, påvirker hudens evne til at trække sig sammen henover. Vi kan derfor ikke udstede nogen garanti for, at huden trækker sig helt sammen henover fedtsugningen.

Dyr

Hvis du har kæledyr i huset, skal du undgå fysisk kontakt med dem i op til 3 uger efter operationen. Det er også vigtigt, at dine kæledyr ikke sover med dig i sengen, og at sengetøjet hyppigt bliver skiftet. Årsagen til det skyldes, at der er risiko for at udvikle infektion.

Opdateret 07.09.2023 Version 3.0