Fjernelse af implantater

Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få fjernet deres brystimplantater efter at have fået dem i. Nogle af de mest almindelige årsager inkluderer: implantatrelaterede problemer, ændrede præferencer, ændringer i livsstil, sundhedsmæssige bekymringer, implantatets levetid eller et ønske om genopbygning.

Beslutningen om at få fjernet brystimplantater bør træffes efter en grundig konsultation med en kvalificeret læge, hvor både fordele og ulemper ved proceduren diskuteres, og realistiske forventninger til resultatet fastlægges. Det er vigtigt at huske, at fjernelse af implantater også kan medføre visse risici og konsekvenser, og at en individuel vurdering og planlægning er nødvendig.

Din operation med fjernelse af brystimplantater kan foregå i både lokalbedøvelse og i fuld bedøvelse. Operationen tager 1 time. Oftest vil vi genbruge det gamle ar under brystet, som blev brugt ved den første operation. Hos nogle kvinder kan det blive aktuelt at foretage et samtidigt brystløft eller brystreduktion.

Der vil i dagene efter operationen være hævelse i brystet. Dette vil aftage over tid. Det endelige resultat kan ses efter ca. 3 måneder.

For de fleste er dette indgreb ikke forbundet med voldsomme smerter. Det er dog vigtigt, at du tager det smertestillende, som du får af klinikken.

Den tråd, huden er syet sammen med, vil forsvinde af sig selv. Du vil modtage et tilbud på kontrol efter 12-14 dage, hvor vi undersøger, om alt er, som det skal være. Du skal komme til kontrol hos plastikkirurgen 3-6 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen eller ved et senere opkald. Det anbefales, at du bruger Micropore plaster på arret i de første 3 måneder.

Du får en stram kompression henover dine bryster, som skal afhjælpe hævelse og væske inden i brysthulen.

Du skal lytte til din krops signaler. Forekommer der ubehag eller smerte, skal du undlade den aktivitet, der fremkalder smerten. De første 4 uger efter operationen er det vigtigt, at du ikke løfter mere end 1 kg eller løfter armene over skulderhøjde. Det vil give større risiko for, at dine syninger og sår vil springe op.

Du skal undgå at bade i pools og havvand i op til 4 uger efter operationen.

Der er ikke nogen specifikke restriktioner.

Efter du er færdig med at bruge dit plaster, skal du smøre solcreme faktor 15+ på arret, når det er udsat for sol.

Allerede dagen efter operationen kan du tage brusebad. Her kan du med fordel anvende Micropore plaster, som du får udleveret af klinikken.

Når du bliver opereret, vil der ske en påvirkning af følesansen. Mange vil derfor opleve følelsesløshed i et område af huden og brystvorteområdet efter operationen. I de forløbne måneder efter operationen kan der forekomme føleforstyrrelser, såsom stikken og prikken, i arrene. Dette vil med tiden forsvinde i takt med, at følesansen gendannes. Der kan dog være mindre områder med permanent tab af følesans.

Hos omkring 1% på verdensplan vil der være blødning i timerne efter operationen. Dette vil medføre en ny operation, oftest i fuld bedøvelse. Det kan være en af årsagerne til at forlænge den tid, du er indlagt, med en ekstra dag.

En infektion ses sjældent, men kan ikke udelukkes. Dette vil kræve en antibiotika behandling og kan betyde fjernelse af et implantat. I tilfælde af infektion kan der først lægges et nyt implantat ind, ved en senere operation, efter 2-3 måneder. Du bør selv holde øje med, om der opstår infektion. En infektion vil typisk være synlig efter 1-2 uger, hvor der opstår rødme og hævelse med tiltagende smerter og feber. Dine syninger består af dybe og selvopløselige tråde, som kan udstødes ved arret. Når dette sker, kan det i nogle tilfælde ligne en infektion, men dette vil ikke kræve antibiotika. Er du i tvivl, kan du altid kontakte klinikken.

Operationen kommer til at efterlade ar, som vil være røde og i nogle tilfælde kan være hævede. Arret efter en brystoperation bliver ofte pænt, men meget få vil udvikle et skæmmende ar (hypertrofisk ar eller keloid). Her kan det være nødvendigt at behandle arret med binyrebarkhormon gentagende gange. Det ses oftest, at der går et til to år, før arret har fået sit endelige udseende.

Vævsdød

Ved skift af brystimplantaterne, hvor der samtidigt er foretaget brystløft eller brystreduktion, kan der, i meget sjældne tilfælde, forekomme vævsdød i dele af eller hele brystvorteområdet. Dette vil først kunne ses efter nogle uger og vil give grimme sår. For langt de fleste vil såret hele med sårbehandling, men det kan i enkelte tilfælde være nødvendigt med en mindre operation, hvor arret rettes.

Hævelse

Hævelse er normalt efter dette indgreb. Hævelsen vil aftage, og brystet vil langsomt ‘falde til’.

Serom

I meget sjældne tilfælde (1% på verdensplan) kan der samle sig tynd gullig lymfevæske i operationsområdet, og det kan blive nødvendigt at suge væsken ud med en tynd kanyle.

Asymmetri

Forud for indgrebet har de fleste kvinder en vis asymmetri af brysterne. Der er derfor ikke nogen garanti for symmetri efter operationen.

Amning

Fjernelsen af brystimplantater påvirker ikke amningen, hvis det foretages fra folden under brystet. Der vil dog ved fjernelse af brystvorten være en lille risiko for nedsat eller mistet ammeevne.

Ved fjernelse af dine eksisterende implantater er det muligt at kombinere operationen med fylde forøgelse, brystløft eller brystreduktion. Det kan eksempelvis være at lægge nye implantater i, hvis det er tilfældet, henviser vi til, at du læser vores skriftlige materiale “BFO med implantater”. Det er også muligt at skabe fylde efter fjernelsen af dine implantater ved at transplantere dit eget fedt til brysterne. Hvis du er interesseret i dette, kan du læse mere om det i vores skriftlige information, der hedder “BFO med eget fedt” . Derudover er det også muligt at få foretaget et brystløft samt en reduktion i forbindelse med operationen. Her henviser vi til, at du læser “Brystløft” og “Brystreduktion” for mere information omkring indgrebene.

Opdateret 29.11.2023 Version 3.0