Brystløft

Brystløft er en kirurgisk procedure, der udføres for at løfte og stramme brystvævet for at give brysterne en mere ungdommelig og oprejst position. Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få udført et brystløft: aldersrelateret løshed, graviditet og amning, vægttab, asymmetri og selvtillid. Over tid mister huden nemlig sin elasticitet, og brystvævet kan begynde at synke på grund af tyngdekraften.

Sammen med kirurgen gennemgår du dine ønsker til indgrebet og herefter vil du blive undersøgt, for at finde ud af hvilket indgreb der vil give det bedste resultat for dig.

Ved et brystløft vil du være i fuld bedøvelse, og indgrebet varer 1 ½ til 2 timer. Der kan være forskelligheder mellem snitføringen og optegningen, da dette afhænger af, hvor højt brystvorten skal løftes. Her vil brystvorteområdet altså flyttes op, men vi sørger for, at du beholder kirtelvævet.

I det første stykke tid efter operationen vil brystet være lidt hårdt, men hårdheden vil aftage med tiden. Du kan forvente, at dit bryst føles normalt og blødt efter 6-8 uger.

Du skal forvente smerter efter operationen, og det anbefales derfor at tage smertestillende i de første par uger efter operationen. Du får smertestillende medicin med hjem til de første to døgn, derefter kan du hente til de resterende uger på apoteket.

Den tråd, huden syes sammen med, vil forsvinde af sig selv. Du vil modtage et tilbud om kontrol efter 12-14 dage, hvor vi undersøger om alt er, som det skal være. Du skal komme til kontrol hos plastikkirurgen 3-6 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen. Det anbefales at anvende micropore plaster på arret i de første tre måneder, dette kan købes på apoteket. Plasteret er til for at give pænere ar og beskytte huden mod solen.

Efter en vellykket operation vil du få en bh på, der passer til din nye størrelse. Denne bh må du ikke tage af de første 3 måneder.

Du må ikke bade i pool og havvand i op til 4 uger efter operationen, helt ind til du er helet og sårskorpen er faldet af.

Sov udelukkende på ryggen de første 2-3 uger efter operationen.

Du vurderer selv, hvornår du kan køre bil igen. Det kræver, at du kan reagere optimalt i enhver situation. Så længe du har smerter, er det derfor ikke tilrådeligt at køre bil. Derudover må du heller ikke køre bil så længe du er på stærkt smertestillende medicin, da det er imod lovgivningen.

Efter du er færdig med at bruge plaster på arret, skal du smøre solcreme faktor 15+ på arret, når det er udsat for sol, også under din badedragt/bikinitop da solens stråler kan trænge igennem stoffet.

Allerede dagen efter operationen kan du tage brusebad. Her beholder du blot de plastre på, som du har fået på efter operation. Plastrene skiftes kun, hvis de selv falder af og ellers lader du dem sidde på til kontrollen.

Når du bliver opereret, vil der ske en påvirkning af følesansen. Mange vil derfor opleve følelsesløshed i områder på huden og brystvorteområdet efter operationen. I de forløbne måneder efter operationen kan der forekomme føleforstyrrelser, såsom stikken og prikken i arrene. Dette vil med tiden forsvinde i takt med, at følesansen gendannes. Der kan dog være mindre områder med permanent tab af følesans.

Hos omkring 1% på verdensplan, af alle brystopererede patienter, kan der opstå blødninger i timerne efter operationen. Dette vil medføre en ny operation, oftest i fuld bedøvelse.

En infektion ses sjældent, men kan ikke udelukkes. Dette vil kræve en antibiotika behandling. Du bør selv holde øje med, om der opstår infektion. En infektion vil typisk være synlig efter 1-2 uger, hvor der opstår rødme og hævelse med tiltagende smerter og feber. Dine syninger består af dybe og selvopløselige tråde, som kan udstødes ved arret. Når dette sker, kan det i nogle tilfælde ligne en infektion, men dette vil ikke kræve antibiotika. Kontakt klinikken hvis du bliver i tvivl om ovenstående.

Operationen vil efterlade ar, som i starten vil være rødt og kan være hævet. Hos de fleste patienter bliver arret efter et brystløft pænt, men nogle kan i få tilfælde udvikle et skæmmende ar (hypertrofisk ar eller keloid). Det kan i sådanne tilfælde være nødvendigt at behandle med binyrebarkhormon et antal gange. Der går normalt et til to år, før arret har fået sit endelige udseende.

Vævsdød

Da brystvorteområdet flyttes på en underliggende vævsstilk, vil der i meget sjældne tilfælde forekomme vævsdød i dele af eller i hele brystvorteområdet. Dette vil først kunne ses efter nogle uger. For langt de fleste vil såret kunne hele med sårbehandling, men det kan i enkelte tilfælde være nødvendigt med en mindre operation.

Asymmetri

Fra naturens hånd varierer alle kvinders bryster i symmetri. Det betyder, at der ikke er to bryster, der er ens.

Væskeophobning (serom)

Der er en lille risiko for væskeophobning, hvis dette skulle behandles der med antibiotika og i nogle tilfælde udtømning.

Andre risici

Der er risiko for farveændring af brystvoren, hævelse og nervebeskadigelser.

Bemærk, at resultaterne efter et kosmetisk indgreb ikke er vedvarende. Her vil aldringsprocessen, graviditeter, rygning og vægtstigninger påvirke resultatet på sigt.

Opdateret 04.09.2023 version 3.0