Øjenlåg

En øjenlågsoperation er en kirurgisk procedure, der udføres for at korrigere æstetiske eller funktionelle problemer ved øjenlågene. Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få en øjenlågsoperation: æstetiske årsager, poser under øjnene, synsforbedring, hængende øjenlåg eller forbedret udseende.

Vi kan både udføre øjenlågsoperationer enkeltvis eller i kombination. Ved en øvre øjenlågsoperation foretages ofte et snit i en hudfold over øjet. Herefter bliver overflødig hud, fedtvæv og sommetider muskulatur fjernet for at modvirke de tunge og hængende øjenlåg. Ved en nedre øjenlågsoperation fjernes poser under øjnene ved at reducere fedtvævet. Der bliver lagt et snit på indersiden af øjenlåget eller lige under øjenvipperne. Derved sørger vi for at skjule dine ar bedst muligt, selvom de i forvejen er minimale. Operationen vil normalt tage 1-1 ½ time.

Du vil kunne opleve misfarvninger og hævelser i området omkring øjnene i 1-2 uger. Efter operationen kan øjnene være mere lysfølsomme og føles tørre. Det vil på normal vis fortage sig efter nogle uger. Først efter en måned bør du igen anvende kontaktlinser. Du kan forvente at kunne vurdere det endelige resultat efter 3-4 måneder.

Du kan føle ubehag i øjenområdet i ugerne efter operationen. Dette kan behandles med smertestillende medicin.

Efter øjenlågsoperationen vil du få påført et plaster, som du typisk har på indtil kontrolbesøget. Plastret skal sørge for, at de små tråde ikke generer dine øjne. Vi anbefaler, at du benytter kølepude ovenpå plastret med jævne mellemrum for at holde hævelsen nede. Du vil modtage et tilbud på kontrol efter 5-7 dage, hvor vi undersøger, om alt er, som det skal være og fjerner trådene. Du skal komme til kontrol igen 3 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen eller kan bookes online.

Vi anbefaler, at du holder igen med hård fysisk træning i ugerne efter operationen.

Du skal undgå at bade i pools og havvand i ugerne efter operationen.

For at afhjælpe hævelse ved øjnene vil det være en fordel at sove med hovedet højt, samt at køle omgivelserne omkring øjnene med kulde.

Du skal have en pårørende til at køre dig, hvis du skal transporteres i bil. Hævelserne i øjnene kan nemlig påvirke dit syn.

De fleste har glæde af at benytte et par store mørke solbriller i tiden efter operationen.

Vi anbefaler, at du tager fri 5-10 dage efter øjenlågsoperationen.

Du må gå i bad på 3. dagen efter operationen.

Der er risiko for nedsat følsomhed af øjenvipperne.

Blodudtrækninger i huden omkring øjnene er en af de hyppigste komplikationer. Et kraftigt blåt og hævet øje efter operationen er tegn på efterblødning. Dette plejer ikke at ødelægge det blivende resultat, men forlænger tiden indtil øjenomgivelserne får et naturligt udseende. I meget sjældne tilfælde kan der opstå en efterblødning, som kræver et kirurgisk indgreb, evt. i fuld bedøvelse. Den mest alvorlige, men også ekstremt sjældne komplikation ved operation på øjenlåg, er akut blødning i det behandlede område, der kan forårsage tryk på øjets synsnerve. Dette sker kun i 1 ud af 10.000 tilfælde på verdensplan, men i yderste konsekvens, og såfremt der ikke foretages akut behandling, kan det betyde blindhed på det pågældende øje. Det er derfor vigtigt, at du kontakter kirurgen straks, hvis der opstår akutte voldsomme smerter og eventuel hævelse.

I sjældne tilfælde (under 1% på verdensplan) kan der komme infektion i det opererede øjenlåg. Disse tilfælde behandles med antibiotika.

Der er risiko for synlige ar – I sjældne tilfælde vil vi ved den afsluttende opfølgning 3-6 måneder efter operationen vurdere, at det kan komme på tale at korrigere arret.

Øjnene

Der er risiko for tørhed og en brændende fornemmelse i øjnene. Nogle vil opleve en manglende evne til at lukke øjnene. I visse tilfælde kan det nedre øjenlåg blive så slapt, at øjenlågskanten hænger og giver øjet en rundere form, hvilket er mindre æstetisk og i værste tilfælde kan resultere i, at øjnene løber i vand. Det ses ofte hos ældre personer, som mister elasticiteten i strukturerne i øjenomgivelserne. Dette kan korrigeres med en opstramning, som kaldes en kantusplastik.

Problemer

Du har højere risiko for at få problemer efter operationen, hvis du lider af grøn stær eller generelt tørre øjne.

Asymmetri

Efter øjenlågsoperationen kan du opleve en let asymmetri af øjnene. De færreste mennesker har dog heller ikke helt symmetriske øjne.

Syn

Der er risiko for sløret syn og/eller dobbeltsyn (hyppighed under 1% på verdensplan)

Opdateret 29-11-2023 Version 3.0