Hals

Halsløft

Et halsløft er en kosmetisk kirurgisk procedure, der udføres for at forbedre udseendet og kontureringen af halsområdet. Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få udført et halsløft: aldersrelaterede ændringer, øget selvtillid, vægttab eller for at skabe en forbedret harmonisk balance mellem ansigt og hals. Med alderen eller ved vægttab mister huden på halsen sin elasticitet, og musklerne kan blive svagere. Dette kan føre til løs og slap hud, udseendet af “hængehals” eller “turkey neck”. Et halsløft kan stramme huden og musklerne, hvilket fører til en mere ungdommelig og fast halskontur.

Sammen med kirurgen gennemgår du dine ønsker til indgrebet, og herefter vil du undersøges for at finde ud af, hvilken behandling, der vil give det bedste resultat. Der vil også blive taget stilling til om der er behov for en pletysmografi (sammensyning af platysmabåndene på halsens forside).

Kalkunhals platymarafi

En korrektion af “kalkunhals” refererer normalt til en kosmetisk procedure, der udføres for at forbedre udseendet og kontureringen af halsområdet, der kan have tabt sin elasticitet og fasthed med alderen. Dette udtryk bruges ofte til at beskrive løs og slap hud, der ligner en kalkuns hals. Der er flere grunde til, at nogle mennesker vælger at få foretaget en korrektion af “kalkunhals”: aldersrelaterede ændringer, selvtillid og velvære, et ønske om harmoni med ansigtet eller professionelle grunde.

Halsløft

Operationen vil normalt tage 2 timer. Der bliver anlagt et snit i furen under hagen på ca. 1,5-2 cm. Igennem dette sammensyes den lodrette muskelbuge, der fremkalder kalkunhalsen (platysmaraphi). Der laves yderligere et snit bag hvert øre på hver 3-4 cm. Huden løsnes på halsens sider og forsiden, og det nødvendige fedt fjernes og fedtsuget om nødvendigt. Slutteligt trækkes huden stram, og evt. overskydende hud fjernes. Der vil blive lagt to små dræn for at fjerne eventuel væske fra såret.

Kalkunhals platymarafi

Operationen vil normalt tage 2 timer. Der bliver anlagt et snit i furen under hagen på ca. 2 cm. Igennem dette sammensyes de lodrette muskelbuger, der fremkalder kalkunhalsen. Der laves yderligere et snit bag hver øreflip på hver 3 mm. Huden løsnes på halsens forside, og det nødvendige fedt fjernes. Dette skaber opstramningen. Det er op til plastikkirurgen, hvorvidt der vil blive lagt små dræn for at fjerne eventuel væske fra såret.

Halsløft

I dagene efter operationen vil man føle en strammende følelse og noget hævelse. Det endelige resultat efter et halsløft kan vurderes efter 3-6 måneder.

Kalkunhals platymarafi

Lige efter operationen kan du opleve føleforstyrrelser og besværlighed ved at bevæge munden, fordi der er lagt lokalbedøvelse i området. Du vil opleve at være hævet i dagene efter operationen, derfor kan du med fordel køle området i 10 minutter en gang i timen, dette vil afhjælpe hævelsen.

Halsløft

Det er individuelt, hvor mange smerter man har efter et halsløft, men man kan forvente at opleve smerter efter operationen.

Kalkunhals platymarafi

Efter operationen vil du kun opleve lette smerter, der kan behandles med smertestillende medicin.

Halsløft

Hvis der er anlagt dræn, skal disse fjernes efter 5-7 dage. Den tråd, du er syet sammen med, skal du også have fjernet efter 5-7 dage. Du får ved udskirvelsen, en tid til kontrol til dette. Du skal komme til kontrol hos os ca. 3 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen eller kan bookes online. Det anbefales at bruge Micropore plaster på arrene i de første 3 måneder.

Kalkunhals platymarafi

Hvis der er anlagt dræn, skal disse fjernes efter 4-7 dage. Den tråd, du er syet sammen med, skal du have fjernet efter 7 dage. Du skal komme til kontrol hos os 3 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen eller kan bookes online. Det anbefales, at du bruger Micropore plaster på arrene i de tre første måneder.

Halsløft

Du vil blive iført stram kompressions bandage, som dækker operationsfeltet. Den skal støtte vævet den første tid efter operationen. Du skal anvende bandagen hele tiden den første uge efter operationen. Herefter skal du have kompressionen på i 16 timer i døgnet, de næste 2 uger. Den fjerde og sidste uge skal du blot sove med den på om natten.

Kalkunhals platymarafi

Du vil blive iført en stram bandage, hvor dine syninger bliver placeret. Den skal støtte vævet den første uge efter operationen og må først tages af til kontrollen.

Du skal undgå at bade i pools og havvand i op til 4 uger efter operationen. Det er først tilladt at bade i pool og havvand når arrene er færdighelet og sårskorperne er faldet af.

Halsløft

Det anbefales, at du udelukkende ligger på ryggen den første uge. Det er også vigtigt, at du ikke får hovedet under hjertehøjde den første uge.

Kalkunhals platymarafi

Det anbefales, at du ligger med hovedet højt natten efter operationen.

Efter du er færdig med at bruge plaster på arret, skal du påføre solcreme faktor 15+ på arret, når du er udsat for sol.

Halsløft

Efter den første uge kan du brusebade dagligt. Her kan du med fordel anvende Micropore plaster, som du får udleveret af klinikken.

Kalkunhals platymarafi

Efter du er færdig med at bruge bandagen, kan du brusebade dagligt. Her kan du med fordel anvende Micropore plaster på arrene.

Når du bliver opereret, vil der ske en påvirkning af følesansen. I månederne efter operationen kan der forekomme føleforstyrrelser, såsom prikken og stikken, i arrene. Dette vil forsvinde i takt med gendannelsen af følesansen. Der kan dog være små områder med permanent tab af følesans.

Hos omkring 1% på verdensplan, vil der være blødning i timerne efter operationen. Dette vil medføre en ny operation, oftest i fuld bedøvelse. Det kan være en af årsagerne til at forlænge den tid, du er indlagt, med en ekstra dag.

Operationen kommer til at efterlade ar, som vil være røde og i nogle tilfælde kan være hævede. Arret bliver ofte pænt, men meget få vil udvikle et skæmmende ar (hypertrofisk ar eller keloid). Her kan det være nødvendigt at behandle arret med binyrebarkhormon gentagende gange. Det ses oftest, at der går et til to år, før arret har fået sit endelige udseende. Oplys os gerne, hvis du tidligere har haft ovenstående artype.

Nerveskade

Det kan forekomme, at nerverne til ansigtets mimiske muskler bliver påvirket. Dette kan medføre problemer med førligheden i panden, mundvigen og ørerne, som dog oftest kun er midlertidigt. I meget sjældne tilfælde kan dette blive permanent. Hos Warberg Klinikken, hvor vi kun har rutinerede plastikkirurger, er risikoen for permanent nerveskade under 1%. Der kan i sjældne tilfælde ses påvirkningen af nerven, der styrer mundvigen, men dette fortager sig oftest i løbet af et par døgn. I litteraturen er der beskrevet permanente skader, hvilket dog aldrig er set i vores klinik.

Dyr

Hvis der er kæledyr i husstanden, skal du sørge for, at der er rent sengetøj op og undgå, at dyret opholder sig i sengen og i nærheden af operationssåret.

Halsløft: Opdateret 07.09.2023 Version 3.0, Kalkunhals – platymarafi: Opdateret 29.11.2023 Version 3.0