Fedttransplantation

Fedtinjektioner i ansigtet er en kosmetisk procedure, hvor fedt suges fra en persons eget kropsområde (typisk fra maven, hofter eller lår) og derefter injiceres i ansigtet for at tilføje volumen, forbedre kontureringen og mindske rynker. Der er flere grunde til at få fedtinjektioner i ansigtet. Dette kan eksempelvis være, fordi at ansigtet med alderen mister naturlig volumen; fordi man har mange rynker og folder i ansigtet; eller fordi man har et asymmetrisk ansigt.

Operationen vil typisk tage omkring 2 timer. Operationen vil kun efterlade meget få og små ar på de områder, der bliver fedtsuget på. Der, hvor fedtet skal sprøjtes ind, vil hullerne ikke forblive synlige. Under operationen vil fedtsugningen foregå med en tynd kanyle, der suger fedtet ud gennem flere små huller i huden. Jo flere huller, der bliver lavet ved fedtsugningen, jo jævnere og pænere bliver resultatet.

I dagene efter operationen vil de fedtsugede og -transplanterede områder være misfarvede og bulede. Der vil også være væske i de fedtsugede områder. I løbet af månederne efter operationen vil 30-40% af det transplanterede fedt forsvinde. Det endelige resultat vil kunne ses efter 6 måneder.

Der vil forekomme smerter ved operationen, men du vil få smertestillende med hjem sammen med en anvisning for, hvordan tabletterne skal tages.

Den tråd, huden er syet sammen med, vil forsvinde af sig selv. Du vil modtage et tilbud på kontrol efter 7-10 dage, hvor vi undersøger, om alt er, som det skal være, og for at fjerne eventuelle tråde. Du skal komme til kontrol hos plastikkirurgen 3-6 måneder efter operationen. Den præcise tid aftales ved udskrivelsen eller ved et senere opkald. Det anbefales, at du benytter micropore plaster i de første 3 måneder.

Du vil efter operationen blive påført en stram bandage, hvor de små huller har været. Du skal gå med bandagen i 4 uger, så du får det bedste resultat efter behandlingen.

Du skal lytte til din krops signaler. Forekommer der ubehag eller smerte, skal du undlade den aktivitet, der fremkalder smerten. Efter operationen må du ikke have hovedet nedad i 4-6 uger.

Du må tidligst bade i pool og havvand efter 4 uger.

Når du skal sove, er det vigtigt, at du ikke sover på den/de områder, du har fået transplanteret fedt til.

Når du ikke længere bruger plaster på arrene, anbefales det at bruge solcreme faktor 15+ på arrene.

Du kan først tage brusebad efter en uge, da bandagen ikke må fjernes før.

Når du bliver opereret, vil der ske en påvirkning af følesansen. I månederne efter operationen kan der forekomme føleforstyrrelser, såsom prikken og stikken, i arrene. Dette vil med tiden forsvinde i takt med gendannelsen af følesansen. Der kan dog være små områder med permanent tab af følesans.

Hos omkring 1% af vores patienter vil der være blødning i timerne efter operationen. Dette vil medføre en ny operation, oftest i fuld bedøvelse. Det kan være en af årsagerne til at forlænge den tid, du er indlagt, med en ekstra dag.

Operationen kommer til at efterlade ar, som vil være røde, og i nogle tilfælde kan være hævede. Arret bliver ofte pænt, men meget få vil udvikle et skæmmende ar (hypertrofisk ar eller keloid). Her kan det være nødvendigt at behandle arret med binyrebarkhormon gentagende gange.

Ujævnheder

Den mest almindelige følgevirkning efter en fedtsugning er, at huden bliver ujævn. Særligt hos personer med løsere hud, grundet alder, vægttab eller graviditet, vil dette være tilfældet. Dette kan dog fjernes med mindre korrektioner.

Usikkerhed

Der vil stort set altid være usikkerhed om, hvor meget af det indsprøjtede fedt, der vil overleve og reducere rynkerne. Det, man regner med, er, at der hvor man indsprøjter fedtet, vil en lille del af det forsvinde. Dette vil der blive kompenseret for under operationen.

Væskeophobning (serom)

Der er risiko for væskeophobning, hvilket behandles med antibiotika eller i nogle tilfælde udtømning ved kirurgisk indgreb.

Hyperpigmentering

Der er risiko for mørke pletter eller misfarvning, hvilket normalt forsvinder 2-3 måneder efter operationen, men kan i enkelte tilfælde vare op til 18 måneder.

Det er vigtigt at bemærke, at resultaterne af fedtinjektioner ikke er permanente, da en vis mængde af det injicerede fedt kan absorberes af kroppen over tid. Flere behandlinger kan være nødvendige for at opnå det ønskede resultat.

Opdateret 24.08.2023 version 3.0